ואיפה ההורים?

ואיפה ההורים? ההרשמה לקורס הקיץ שלנו נמצאת בעיצומה, ואחד הנושאים שבהם נעסוק הוא ילד הפלא במוסיקה, ולא פחות מכך, הוריו של ילד כזה, ובמיוחד, אולי ההורה המפורסם ביותר בעולם כהורה לילד פלא, ליאופולד מוצרט שהיה אביהם של שני ילדי פלא: וולפגנג אמדיאוס מוצרט ומריה אנה ולבורגה איגנציה שכונתה נאנרל מוצרט, אחותו הבכורה של מוצרט, שהיתה גם היא ילדת פלא, גם אם לא בסדר הגודל של אחיה.
מהו שהופך ילד פלא מוסיקלי לכזה, והאם היו מוסיקאים נוספים שכבר בילדותם המוקדמת התבלטו ככאלה, מה מקומם של ההורים בקריירה של ילד כזה, והאם ניתן לשפוט את מעשיהם, או שהשיפוט במקרה הזה לוקה באנכרוניזם? ובכן, רבים מילדי הפלא זכו להשכלה מוסיקלית וכשרונם הוכר עוד בשחר ילדותם. יוזף היידן לדוגמה נולד לאב מוסיקאי, ונשלח כשהיה בן פחות משש לביתו של קרוב משפחה, יוהאן מתיאס פרנק, מנהל בית ספר ומנצח מקהלה בהיינבורג.
גם ילדי פלא אחרים גדלו בדרך כלל במשפחות של מוסיקאים, ומשפחתו של יוהן סבסטיאן באך היא דוגמה נפלאה למשפחה כזאת, ואף על פי כן, כשרונם של אותם ילדים חרג מכשרונם של יתר בני המשפחה. כזה היה לודוויג ואן בטהובן, כזה היה קמי סן סנס שהיה ילד פלא רב תחומי ואיש רנסאנס בכל רמ”ח איבריו, אף על פי שנולד במאה ה-19, ואפילו יוהנס ברהמס שלא נחשב לילד פלא, ניצח על מקהלה כבר בגיל 14. ההיתה זו פסגה אבולוציונית של שושלת מפוארת, או פרי חינוך קפדני? גם וגם כנראה. ומה מקומם של ההורים בקריירה הזאת? בעיני הורים המביטות בו מתוך המאה ה-21 נראה ליאופולד מוצרט רע מאוד. הוא יצא עם שני ילדיו לשלושה מסעות ברחבי אירופה במטרה שירוויחו עבורו כסף. הוא לא הצליח להגשים את מטרתו, שכן הנסיעות עצמן עלו ממון רב וכך גם השהות במרחקים, ותקוותו לגרוף ממון מכשרונם של ילדיו נכזבה.
כמה שנים אחר כך, יוהן ואן בטהובן, אביו של לודוויג, שמע על המסע הזה, ויצא גם הוא עם בנו למסע ברחבי אירופה כדי שכשרונו של הבן ימלא את כיסיו; גם הוא שב בכיסים ריקים. לבני המאה ה-21 נראים המעשים הללו נצלניים ואנחנו שופטים אותם כמובן לחומרה, אבל עלינו לזכור, שהאופן שבו אנו רואים את הילדות כיום התחיל להתפתח רק בסוף המאה ה-19, הרבה אחרי שהוריהם של רוב ילדי הפלא הללו ואפילו הם עצמם כבר היו לשוכני עפר.
יצחק רשקובסקי,
מנהל מוסיקלי, קשת אילון

2019-01-29T14:08:53+00:00