ראיון עם אלכס ברנשטיין

 "גם מבין סולני כינור חשובים בלכר בולט ביכולותיו"

הכרתי את אלכס ברנשטיין בעת ששיתפנו פעולה לקראת פסטיבל Music Makers Israel שנערך בחורף האחרון. שיתוף הפעולה בין קשת אילון, בין Music Makers Chicago לבינו הוליד פסטיבל נפלא, שזכה לתשואות לא רק של הקהל, אלא גם של אמצעי התקשורת. במהלך העבודה המשותפת למדתי עליו כמה וכמה דברים ובין היתר שהוא בעצמו מנצח תזמורות וכן המו"ל של מגזין "אופוס" שעוסק במוסיקה קלאסית. בראיון שערכתי עמו הוא מספר על חוויותיו כמנצח, על מגזין "אופוס" וגם על היכרותו עם הכנר קוליה בלכר שישתתף בקונצרט "מוסיקה קאמרית במיטבה" שייערך באולם בר-אוריין שבקיבוץ אילון ב-12 באפריל ב-21:00. על בלכר הוא אומר: "מעצם נוכחותו תזמורת שלמה תתאמץ לנגן טוב יותר"

  • הכרנו כשחברנו יחדיו להפקת פסטיבל משותף, ואז נודע לי שגם אתה מוסיקאי ומנצח. ספר לנו על תפקידו של המנצח בתזמורת.

לעתים קרובות קורה למען האמת, שלא רק שהנגנים יכולים להסתדר בלעדיו, אלא שהם יכולים אפילו להסתדר טוב יותר בלעדיו. בפעמים שבהן החיבור עובד יפה ולמנצח יש קונספציה אישית ומפורטת של היצירה – התוצאה יכולה להיות מאוד משכנעת. את התשובה לשאלה "מה תפקידו של המנצח״ הבנתי טוב יותר כאשר ראיתי את המנצח ריקרדו מוטי בעבודה עם הפילהרמונית הישראלית:

זה קרה בזמן חגיגות ה-80 לתזמורת, ובמסגרתן הופיעו עם התזמורת כמה מנצחים בכירים, כולם מעניינים. לדעתי, הצליל והאיזון שבנגינת התזמורת עם ריקרדו מוטי היו ייחודיים ביותר, חריגים. לא פחות מרשימה בעיני, היתה העובדה שאת כל זה הוא הצליח להשיג כבר בתחילת החזרה הראשונה, כלומר במעט מאוד מלים.

הרעיונות שלו לגבי פראזות, צליל ובאלאנס היו מוגדרים בראשו ברמת פירוט ושכנוע כזאת, שהתזמורת פשוט ניגנה באופן טבעי את מה ששידר לה.

  • ספר לנו בבקשה על מגזין "אופוס" שאתה ממייסדיו.

מבחינה מספרית, "אופוס" הוא המגזין הקלאסי העברי הנקרא ביותר ברשת; הכותבים בו הם מוסיקאים ידועים (פרופ' עודד זהבי, פרופ' חיים טאוב, מתן דגן ועוד רבים וטובים). מתפרסמים בו מאמרים וביקורות, והוא מיועד למי שמעוניין לקבל מידע מוסיקלי איכותי. במאי הקרוב נתחיל להפיץ את המגזין בפורמט חדשני של ירחון דיגיטלי, והוא ייגע בנושאים המעניינים והבוערים ביותר בתחום.

ב-12 באפריל יתארח באולם בר-אוריין שבקשת אילון הרכב נגנים מיוחד: הפסנתרן סלים עבוד אשקר, הכנה קוליה בלכר והצ'לן קלאודיו בוהורקז. הם ינגנו שתי יצירות: שלישייה לפסנתר מאת דבוז'אק אופוס 90 "דומקי", ושלישייה לפסנתר מספר 3 בדו מינור של ברהמס אופוס 101.

  • בעבר ניצחת על קונצרט שבו היה בלכר סולן. תוכל לספר על העבודה עמו ומה צפוי לדעתך למאזינים?

גם מבין סולני כינור חשובים הוא בולט ביכולותיו ככנר, והוא אדם צנוע ואינטליגנטי בצורה יוצאת דופן. הוא אמן ורסטילי: סולן, מוביל (היה במשך שנים רבות הנגן הראשי של כמה מהתזמורות הטובות ביותר, בהן הפילהרמונית של ברלין ותזמורת פסטיבל לוצרן), ובנוסף לזאת הוא וגם נגן קאמרי פעיל מאוד (ואפילו שחקן!) – וכל אחד מהם ברמה הגבוהה ביותר.

מה שהדהים אותי באופן אישי בעבודה איתו היתה יכולת הקשבה המאוד אינטנסיבית שלו, ורק מעצם נוכחותו תזמורת שלמה תתאמץ לנגן טוב יותר. שמעתי אותו לפני שנתיים בביצוע מיוחד מאוד לקונצ'רטו לכינור של ברהמס, ואני סקרן מאוד לדעת מה יעלה בגורל השלישייה בדו מינור."

 

כאן תוכלו לראות את אלכס ברנשטיין מנצח על הקאמרטה הישראלית ירושלים

קרדיט תמונה:  Ivan Pruss (מקונצרט באולם דבוז׳אק בפראג)

2019-03-22T05:19:00+02:00
Go to Top